آشنایی و روش‌های نگهداری از دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی

جهت خرید، اجاره و تعمیر دستگاه اکسیژن‌ساز میتوانید هم اکنون با کارشناس شرکت تماس حاصل فرمایید، کارشناسان شرکت به صوت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سولات شما عزیزان می‌باشند.

شماره تماس

09139844100

 

 

دستگاه های اکسیژن ساز با فیلتر کردن اکسیژن هوای محیط، اکسیژن تولید می کند.

هوای محیط توسط یک کمپرسور وارد دستگاه شده پس از آنکه فشار هوا توسط کمپرسور افزایش یافت وارد غربالگر مولوکولی از جنس زئولیت میشود. این غرباگرها یا همان فیلترهای زئولیت به گونه ای طراحی شده اند که به مولکول‌های اکسیژن اجازه‌ی عبود داده اما مانع عبور ملکول های نیتروژن موجود در هوا میگردد. سپس اکسیژن غلیظ در یک مخزن جمع آوری می شود و در نهایت اکسیژن از طریق یک رگولاتور یا تنظیم کننده‌ی جریان، به بیمار اعمال می شود.
اکسیژن از طریق سوند نازال اکسیژن یا لوله‌ی اکسیٰژن به بینی به بیمار می رسد. بیمار به صورت هم زمان هوای اطراف محیط و هوای تغلیظ شده بوسیله‌ی اکسیژن ساز را از طریق لولهی اکسیژن،تنفس میکند.
در بیمارستان‌ها اغلب دستگاه‌های اکسیژن ساز کوچک یافت نمی‌شود، زیرا اکسیژن مورد نیاز از طریق منبع اکسیژن مرکزی بیمارستان تامین می‌شود.
اکسیژن سازهای معمولی روی کاستورها یا چرخ‌های متحرک سوار هستند و وزن آنها بین 15 تا 20 کیلوگرم است.

اکسیژن

اکسیژن گازی بی رنگ و بی بو با فرمول O2 است.
هوای محیط از 21 درصد اکسیژن (O2) و 78 درصد نیتروژن (N2)  و 1 درصد سایر گازها تشکیل شده است، اما فقط اکسیژن برای موجودات زنده حیاتی است. اکسیژن توسط ریه ها جذب و همراه با خون توسط قلب به تمام سلول های بدن ما پمپاژ می شود. محصول زائد سلول ها، دی اکسید کربن (CO2) است که مجدداً همراه با خون منتقل می شود و از طریق قلب به ریه ها پمپ و در آنجا بازدم می شود. اگر بدن انسان بیش از چند دقیقه اکسیژن دریافت نکند، باعث بیهوشی و مرگ می شود.
تکنسین های بیمارستان غلظت اکسیژن یک دستگاه اکسیژن ساز را با اکسیژن متر (آنالایزر اکسیژن) اندازه گیری می کنند.
پزشکان و پرستاران به میزان اکسیژن محلول در خون بیمار علاقه مند هستند. آنها غلظت اکسیژن خون را با پالس اکسی متر اندازه گیری می کنند.

خطرات اکسیژن
اکسیژن با غلظت بالا باعث احتراق سریع می شود. افزودن اکسیژن غلیظ به آتش، شدت آن را به شدت افزایش می دهد و حتی می تواند باعث احتراق موادی که معمولاً نمی سوزند بشود.
به همین دلیل کار با روغن و گریس روی هر ماده ای که با اکسیژن در تماس باشد ممنوع است. روغن و گریس در شرایط عادی می سوزند و به راحتی همراه با اکسیژن مشتعل می شوند.

نحوه‌ی استفاده از اکسیژن ساز
قبل از روشن کردن اکسیژن ساز، لوله‌ی هوا رااز نظر پیچ خوردگی و گرفتگی بررسی کنید. لیوان رطوبت ساز را که لوله‌ی اکسیطن رسان به آن متصل است را با مقدار مناسب آب مقطر ( به طور رایج کمی پایین تر از نصف لیوان ) پر کنید و درب آن را محکم ببندید.
اکسیژن ساز را روشن و حداقل دو دقیقه صبر کنید. تنها در این صورت غلظت اکسیژن به اندازه کافی برای استفاده بالا می رود. در این بازه‌ی زمانی میتوانید لوله و رطوبت ساز را بررسی کنید. اگر همه چیز درست باشد،در لیوان رطوبت ساز ساز حباب ایجاد می شود.
همه‌ی اکسیژن سازها دارای یک جریان سنج یا فلومتر با پیچ تنظیم جریان خروجی هستند. شدت جریان خروجی هوای اکسیژن ساز، توسط یک توپ کوچک شناور در یک لوله شیشه ای نشان داده می شود. فلومتر را روی مقدار جریان مورد نیاز تنظیم کنید.
اگر دستگاه هیچ گونه علامت هشدار روی صفحه نمایشگر یا چراغ های هشدار دهنده نداشت، دوشاخه برق را بدون خاموش کردن اکسیژن ساز از برق بکشید در این حالت زنگ خطر دستگاه باید به صدا درآید. این زنگ خطر به این دلیل در دستگاه تعبیه شده که در صورت قطع جریان برق و خاموش شدن دستگاه، اکسیژن ساز با هشدار صوتی، بیمار را از قطع جریان اکسیژن مطلع کند.

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در مناطق با رطوبت بالا
فیلترهای زئولیت به رطوبت حساس هستند. هنگامی که رطوبت وارد فیلترها می شود، مواد فیلتر متورم می شود، فیلتر مسدود شده و اکسیژن دیگر نمی تواند از آن عبور کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیلترهای دستگاه اکسیژن ساز باید تعویض شوند. این یک مشکل بزرگ به ویژه در مناطق ساحلی است که رطوبت هوا بسیار بالا است. اما این مشکل رایج یک راهکار ساده دارد: دستگاه اکسیژن ساز باید به طور متوالی روشن باشد، حتی زمانی که از آن استفاده نمی شود. هنگامی که دستگاه اکسیژن ساز کار می کند، فیلترها شسته می شوند.
این امر به ویژه در مورد دستگاههای اکسیژن ساز در انبار بیمارستان‌ها یا تجهیزات اهدایی یا سایر محموله‌هایی که برای استفاده دیرهنگام در کانتینر رها می‌شوند، صدق می‌کند. آنها را در اسرع وقت مورد استفاده قرار بدهید یا به زودی برای انبار اسقاط آماده کنید!

نکته! یک دستگاه اکسیژن ساز باید به طور منظم کار کند. حتی زمانی که از آن استفاده نمی شود باید هر هفته نیم ساعت روشن شود.

رطوبت ساز
معمولاً از اکسیژن ساز برای درمان استفاده می شود و اکسیژن از طریق سوند نازال اکسیژن یا لوله‌ی اکسیٰژن به بیمار منتقل می شود. برای این منظور، اکسیژن باید مرطوب شود، در غیر این صورت مخاط بینی بیمار خشک می شود.

رطوبت ساز یک بطری پلاستیکی است که با آب ترجیحا مقطر پر میشود. اکسیژن خروجی از دستگاه اکسیژن ساز از آب عبور کرده و مرطوب میشود. برای جلوگیری از رسوب کف بطری رطوبت ساز باید از آب مقطر استفاده شود. اگر آب مقطر در دسترس نباشد، می توان آب آشامیدنی تازه را نیز مصرف کرد. اما هر آبی که استفاده می شود، باید به دلایل بهداشتی هر روز تعویض شود.
به طور کلی رطوبت ساز مستقیماً به خروجی تنظیم کننده جریان بدون لوله در بین آن متصل می شود. اما گاهی اوقات دستگاه متمرکز کننده در کنار بیمار قرار نمی گیرد بلکه در فاصله ای دور قرار می گیرد و نیاز به لوله طولانی تری دارد. در این حالت بهتر است لوله بلند (بیشتر از 2 متر) را بین دستگاه اکسیژن ساز و مرطوب کننده اضافه کنید. اگر یک لوله بلند بعد از رطوبت ساز متصل شود، اکسیژن مرطوب شده در لوله متراکم می شود و آب، لوله را مسدود می کند.

آشنایی و روش‌های نگهداری از دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی

اتصال رطوبت ساز در هنگام استفاده از سوند نازل با طول بیش از 2 متر

روش دیگر برای جلوگیری از مسدود شدن لوله‌ی اکسیژن رسان توسط آب، قرار دادن یک «واتر تراپ» است. واتر تراپ یک لوله پلاستیکی با قطر بزرگتر است که آب متراکم شده در آن جمع می شود.البته استفاده از این قطعه، در اکسیژن سازهای خانگی رایج نیست.

واتر ت

واتر تراپ

فیلترها
2 نوع فیلتر بیرون از دستگاه و در دسترسی بیمار قرار دارد، این دو فیلتر باید مرتباً تمیز یا در صورت استهلاک بالا، تعویض شوند.

در ابتدای مسیر ورود هوا به دستگاه اکسیژن ساز یک فیلتر ساخته شده از فوم وجود دارد. این فیلتر گرد و غبار هوا را جذب می کند و باید هفته ای یکبار تمیز شود. این فیلتر قابل شستشو است.

احتیاط! هرگز پس از شستشو، فیلتر مرطوب را درون دستگاه قرار ندهید. 

مستقیماً پس از فیلتر گرد و غبار، فیلتر دیگری به نام فیلتر هپا وجود دارد این فیلتر مانع ورود پاتوژن ها و عوامل بیماری زا به درون دستگاه میگردد. این یک فیلتر یکبار مصرف است که نمی توان آن را تمیز کرد.
احتیاط! هرگز دستگاه اکسیژن ساز بدون فیلتر کار نکند!

زنگ خطر و هشدارهای دستگاه اکسیژن ساز
دستگاه های اکسیژن ساز مجهز به سیستم هشدار دهنده‌ی صوتی هستند. در صورت قطع برق یا هر علتی که باعث افزایش یا کاهش فشار غیر استاندارد در داخل دستگاه شود، هشدار دهنده ی صوتی با صدای بیپ، بیمار را مطلع میکند.
بسیاری از دستگاه های اکسیژن ساز دارای سنسور انداره‌گیری غلظت اکسیژن خروجی هستند. هنگامی که غلظت به کمتر از 80٪ کاهش می یابد، دستگاه اکسیژن ساز با هشدار صوتی بیمار را مطلع می‌نماید.
یک باتری پشتیبان 9 ولتی برق واحد هشدار را در مواقع قطع برق تامین می کند.

مشکلات رایج دستگاه های اکسیژن ساز:

شایع ترین مشکلاتی که در طول استفاده رخ می دهد مسدود شدن راه هوایی یا نشت رطوبت ساز است.
در اینجا مشکلات معمول و علل آنها:

مشکل: جریان اکسیژن وجود ندارد،حباب درون بطری رطوبت ساز وجود ندارد و توپ داخل فلومتر معلق نیست

راهکار: لوله سوند نازل اکسیژن مسدود شده یا پیچ خورده

مشکل:جریان اکسیژن وجود ندارد،چند حباب درون بطری رطوبت ساز وجود دارد و توپ داخل فلومتر  معدار ناچیز معلق است

راهکار: درب رطوبت ساز محکم بسته نشده یا رطوبت ساز نشتی دارد.

در مواردی ممکن است خود دستگاه اکسیژن ساز خراب شده باشد . برای  بررسی کردن خود دستگاه تمام لوازم جانبی را از دستگاه خدا نموده، خروجی اکسیژن را با انگشت شست خود ببندید، شما باید فشار را احساس کنید و توپ در فلومتر باید بیفتد (بدون جریان).

 

نویان طب آماده انجام کلیه‌ی خدمات تعمیر و سرویس دستگاه‌های اکسیژن ساز در سراسر کشور به صورت حضوری یا ارسال پستی/باربری می‌باشد.

میتوانید در تمام ساعات شبانه روز با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شماره‌ی تماس
09139844100

 

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.