راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

جهت خرید، اجاره و تعمیر دستگاه اکسیژن‌ساز میتوانید هم اکنون با کارشناس شرکت تماس حاصل فرمایید

تماس با نویان طب

03834247844

09139844100

 

((شرکت نویان طب یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش نفس یار می باشد و با دارا بودن تیم متخصص و با تجربه در زمینه سرویس و تعمیر دستگاه اکسیژن ساز آماده انجام خدمات تعمیر و سرویس دوره ای کلیه ی دستگاه های اکسیژن ساز نفس یار از جمله soshya sa10 ،soshya sa5 و پرانا در استان چهارمحال و بختیاری ( شهرکرد، بروجن و ..) می باشد.))

 

✔ اجزای دستگاه اکسیژن ساز نفس یار:

برای آشنایی با قسمت های مهم دستگاه اکسیژن ساز مدل Soshya SA5 به شکل های زیر توجه نمائید.

Screenshot 2023 04 03 at 11 53 57 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

1- دستگیره بالای دستگاه: برای حمل دستگاه از این قسمت استفاده می شود.

2- جریان سنج: میزان جریان خروجی اکسیژن را در واحد لیتر بر دقیقه نشان می دهد. (L/PM)

3- لیوان مرطوب کننده: جهت مرطوب کردن اکسیژن خروجی.

4- چرخ های دستگاه: جهت تسهیل در جابجایی دستگاه از آن استفاده می شود.

5- محل اتصال لیوان مرطوب کننده: برای اتصال لیوان مرطوب کننده و یا رابط شیلنگ از آن استفاده می شود.

6- خروجی اکسیژن: محل خروج اکسیژن دستگاه است. اتصال کانولا به دستگاه در این محل انجام می شود.

Screenshot 2023 04 03 at 12 01 03 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

7- دکمه روشن خاموش برق دستگاه (I/O ) : شروع و پایان کار دستگاه به وسیله این دکمه تعیین می شود.

8- چراغ اخطار: جهت آگاهی دادن از عدم کارکرد صحیح دستگاه.

9- دکمه تایید: جهت فعال یا غیر فعال کردن تایمر خاموش کننده دستگاه و روشن کردن نمایشگر در حالت خاموش بودن صفحه نمایشگر.

10- دکمه بالا: جهت افزایش زمان باقیمانده تایمر.

11- دکمه پایین: جهت کاهش زمان باقیمانده تایمر.

12- نمایشگر دستگاه: جهت نشان دادن اطلاعات وضعیتی دستگاه.

Screenshot 2023 04 03 at 12 11 44 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

13- فییوز محافظتی دستگاه جهت قطع جریان برق غیر مجاز: این قطعه فیوزی برگشت ناپذیر است که در صورتی که به هر دلیلی جریان غیر مجاز از آن عبور کند، جریان قطع شده و فیوز باید تعویض گردد.

14- خروجی نبولایز: محلی اتصال شیلنگ نبولایزر.

15- پیچ تنظیم جریان: جهت تنظیم خروجی اکسیژن از دستگاه.

Screenshot 2023 04 03 at 12 18 56 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

16- محل اتصال سیم برق: جهت اتصال سیم برق دستگاه.

17- محل خروج هوای تهویه دستگاه.

18- مکان قرارگیری فیلترهای هوای ورودی: جهت جذب ذرات معلق از هوای ورودی به دستگاه.

Screenshot 2023 04 03 at 14 46 02 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

✔ لوازم جانبی همراه:

1 – ماسک نبولایزر (اختیاری)
2 – شیلنگ اکسیژن رسانی دماغی (کانولا)
3 – لیوان مرطوب کننده
4 – سیم برق

✔ نحوه استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نفس یار:

( قبل از روشن کردن دستگاه مطالب زیر را مطالعه فرمایید. )

لیوان مرطوب کننده (اختیاری):

در صورتی که رطوبت اضافی برای درمان شما مورد نیاز است، در هر بار استفاده و یا تمیز کردن لیوان مرطوب کننده، مراحل زیر را انجام دهید:

1 – لیوان مرطوب کننده را از محل قرار گیری آن بر روی دستگاه جدا کنید .

2-پوشش لیوان را باز کنید. اگر یک لیوان از پیش پر شده در اختیار دارید از این مراحل صرف نظر کرده و به مرحله 4 بروید .

3- لیوان را از آب سرد پر کنید (ترجیحا آب مقطر) تا به خط نشان دهنده پر لیوان برسد. هرگز بیش از خط نشان داده شده لیوان را پر نکنید.

4- پوشش لیوان را بر روی آن قرار دهید.

5- محل خروجی اکسیژن را با دست گرفته و لیوان را چند لحظه برعکس کنید تا آب درپوش لیوان را فرا گیرد .

6- لیوان مرطوب کننده را در محل قراگیری آن بر روی دستگاه قراردهید و لوله اتصال خروجی اکسیژن را به آن وصل کنید.

 

احتیاط:

  • در صورتی که لوله اتصال لیوان مرطوب کننده به درستی به لیوان و یا به خروجی اکسیژن متصل نشده باشد، نشت اکسیژن رخ خواهد داد.

 

اتصالات کانولا:

لوله نازال کانولا را به خروجی لیوان مرطوب کننده متصل کنید. توجه داشته باشید در هنگام اتصال لوله نازال، به لیوان بیش از حد فشار وارد نشود. نازال کانولا را طبق شکل بر روی دماغ بیمار قرار دهید.

Screenshot 2023 04 04 at 11 34 43 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

✔ شروع کار با دستگاه:

احتیاط:

  •  از سیم های رابط برای اتصال این دستگاه به برق استفاده نکنید. برای اتصال دستگاه به برق از محافظ برق استفاده کنید.
  • دستگاه را دور از پرده، ورودی های هوای گرم یا بخاری قرار دهید. مکان خاصی را برای دستگاه بر روی یک سطح صاف در نظر بگیرید و مطمئن شوید این مکان از دیوار و یا هر وسیله دیگری حداقل 30 سانتی متر فاصله دارد. دستگاه را در یک مکان محدود قرار ندهید.
    دستگاه را در معرض دود، گرد و غبار، بخار آب، رطوبت و نور مستقیم خورشید قرار ندهید. سطح زیر دستگاه باید کاملا صاف و سخت باشد تا هوا در زیر آن کاملا جریان داشته باشد.

 

1- دستگاه را در نزدیک پریز برق و در مکانی که بیشتر زمان خود را در آنجا می گذرانید، قرار دهید .

2- دوشاخ برق دستگاه را به پریز برق وصل کنید.

3- برای روشن کردن دستگاه دکمه روشن خاموش دستگاه (I/O) را روی ” I “ قرار دهید .

4- شاخص غلظت اکسیژن برای چند دقیقه در حالت کم باقی میماند. نشانگر o2 چشمک زن شده هر شاخصه کد اضافه می شود معادل 10% اکسیژن است و در هنگام ثابت شدن 10 خط دستگاه بالای 90% اکسیژن تولید می کند.

5- برای تنظیم میزان جریان خروجی اکسیژن، پیچ تنظیم جریان را به چپ یا راست بپیچانید تا توپک داخل جریان سنج در مقابل خط نشانگر عدد خروجی مورد نظر قرار گیرد (میزان استفاده از اکسیژن بر حسب لیتر بر دقیقه توسط پزشک شما تجویز می شود). برای آنکه متوجه شوید در زاویه و مکان مناسب عدد جریان سنج را می خوانید باید به این نکته توجه کنید که خط پشتی و خط عدد جلویی لوله باید در یک سطح قرار داشته باشد.

6- حال می توانید از دستگاه استفاده کنید.

 

احتیاط:

  •  توجه به این نکته ضروری است که میزان جریان خروجی اکسیژن را مطابق تجویز پزشک تنظیم کنید. بدون مشورت با پزشک میزان جریان اکسیژن را کم یا زیاد نکنید.
  •  بیش از ظرفیت نامی دستگاه که بر روی جریان سنج نشان داده شده ( 5 لیتر بر دقیقه ) خروجی را تنظیم نکنید. خروج بیش از اندازه ظرفیت نامی دستگاه، منجر به کاهش غلظت اکسیژن از میزان حداقل استاندارد می شود .

 

معمولا شما یک بار به تنظیم میزان جریان خروجی اکسیژن نیاز دارید. درصورتی که پیچ جریان سنج را در جهت عقربه ساعت بچرخانید، میزان جریان خروجی کاهش می یابد و میتواند باعث قطع جریان اکسیژن دستگاه گردد .

 

نکات مهم:

1- اگر به نظر میرسد اکسیژن جریان ندارد، اول توپک جریان سنج را بررسی کنید و ببینید آیا جریان را نشان می دهد. پس از آن نوک کانول را درون یک لیوان آب قرار دهید. اگر حباب از لیوان خارج شود اکسیژن جریان دارد.

2- پس از گذشت 15 دقیقه از زمان استفاده دستگاه، صفحه نمایش به صورت خودکار خاموش خواهد شد. در صورت تمایل به روشن نمودن صفحه نمایش، با فشار دادن یکی از دکمه ها می توانید آن را روشن کنید.

3- مطمئن شوید دستگاه در حالت عمودی قرار دارد و سپس از آن استفاده کنید.

 

برای خاموش کردن دستگاه، دکمه روشن/خاموش دستگاه ( I/O ) را روی ” O “ قرار دهید.

 

تنظیم تایمر دستگاه:

در صورتی که می خواهید مدت زمان مشخصی را برای روشن بودن دستگاه تنظیم کنید، می توانید با دو بار فشار دادن دکمه ” تایید “ تایمر دستگاه را فعال کنید. واحد زمانی تنظیم تایمر دستگاه 30 دقیقه است و با هر بار فشار دادن دکمه بالا، مدت زمان روشن بودن دستگاه 30 دقیقه افزایش می یابد و با هربار فشار دادن دکمه پایین، مدت زمان روشن بودن دستگاه 30 دقیقه کاهش می یابد.
حداقل زمان روشن بودن دستگاه با استفاده از تایمر 30 دقیقه است. پس از تنظیم ساعت دکمه ” تایید “ را فشار دهید تا تایمر دستگاه فعال شود. با فشار دادن دوباره دکمه ” تایید “ تایمر غیر فعال خواهد شد.

 

فیوز دستگاه:

این دستگاه از فیوز محافظ اتوماتیک استفاده می کند که در صورت اختلال برقی این فیوز عمل کرده برق دستگاه را قطع می کند. جهت برقراری مجدد جریان طبق تصویر دکمه فیوز را فشار دهید.

Screenshot 2023 04 04 at 13 07 14 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

نبولایزر:

در داخل کارتن دستگاه، یک ماسک قرار دارد. این ماسک جهت استفاده داروی استنشاقی که توسط پزشک تجویز شده است، مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این ماسک ابتدا لیوانک ماسک را باز کرده و دارو را در داخل آن بریزید (با توجه به میزان تجویز شده). سپس لیوانک را در محل آن محکم کرده و بر روی صورت قرار دهید. حال دستگاه را روشن کرده پیچ نبولایزر که بر روی دستگاه قرار دارد را باز کنید و یک سر شیلنگ ماسک را به این محل متصل کنید.

Screenshot 2023 04 05 at 11 14 46 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

 

از طریق دهان نفس های عمیق بکشید تا دارو وارد شش ها شود. از طریق دهان یا بینی عمل بازدم را انجام دهید. استنشاق دارو را ادامه دهید. معمولا تا تمام شدن همه دارو 15 دقیقه طول می کشد. لیوانک نبولایزر باید خالی شود. پس از انجام این مراحل سر شیلنگ را از دستگاه جدا کرده و پیچ نبولایزر را ببندید.

Screenshot 2023 04 05 at 11 28 16 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

 

لیوان مرطوب کننده (اختیاری):

سطح آب لیوان را روزانه بررسی کنید و در صورت نیاز به آن آب اضافه کنید. برای تمیز و ضد عفونی کردن مرطوب کننده، از دستورالعمل تولیدکننده این لیوان و یا این دستورالعمل استفاده نمائید.

1 – لیوان را با آب گرم و صابون مایع بشویید.
2 – برای پاک شدن رسوبات، لیوان را درون محلول آب و سرکه قرار دهید.
3 – پس از انجام این کار لیوان را به دقت بشوئید و آن را با آب مقطر پرکنید.
4 – لیوان را در محل قرار گیری آن بر روی دستگاه قرار دهید.

دقت داشته باشید پس از شست و شوی لیوان مرطوب کننده، آن را به درستی در محل قرار گیری آن بر روی دستگاه قرار داده و از اتصال درست آن به دستگاه اطمینان حاصل کنید تا از نشت اکسیژن و کاهش بازده دستگاه جلوگیری شود. مطمئن شوید که درب لیوان به درستی بر روی آن قرار گرفته باشد.

 

فیلترهای هوای ورودی:

در دو طرف دستگاه فیلتر وجود دارد. این فیلترها از ورود ذرات معلق درشت و مواد اسیدی موجود در هوا به درون دستگاه جلوگیری می کنند. این دو فیلتر باید به صورت هفتگی طبق تصویر پاکسازی شود.

1- فیلتر را از دریچه کناری دستگاه به آرامی خارج کنید (مانند شکل زیر) و آن را زیر آب گرم بگیرید. این کار را برای هر دو طرف فیلتر به مدت 10 ثانیه (برای هر طرف) انجام دهید.

2- فیلتر را با دست فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

3- پس از خشک شدن، فیلتر را به محل قرار گیری آن درون دستگاه برگردانید.

Screenshot 2023 04 05 at 11 44 36 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

 

بدنه و قسمت های دیگر دستگاه:

بدنه دستگاه را با استفاده از پاک کننده های خفیف خانگی و با کمک یک دستمال مرطوب و یا یک اسفنج تمیز کرده و سپس تمامی سطوح را خشک کنید. لوله اکسیژن را نیز هر 4 هفته یک بار تعویض کنید.

توجه:

1 -برای قطع کردن صدای اخطار دکمه ی بالا را چند ثانیه نگه دارید.
2 -جهت مشاهده خروجی اعداد حسگر های مختلف دکمه بالا و پایین را چند ثانیه همزمان نگه دارید. با روشن شدن هر آیکون عدد مربوط به آن نمایش داده می شود.

✔ عیب یابی:

انواع اخطار و نحوه نمایش آن در دستگاه:

 

نام اخطار

نحوه نمایش اخطار در دستگاه

” فشار زیاد است “
High Pressure

Screenshot 2023 04 05 at 12 03 12 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

” فشار کم است “

Low Pressure

Screenshot 2023 04 05 at 12 06 38 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

” دما زیاد است “
High Temperature

Screenshot 2023 04 05 at 12 08 54 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

“کمبود اکسیژن”
O2
Screenshot 2023 04 05 at 12 13 02 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5
” خروجی اکسیژن مسدود است “
Flow
Screenshot 2023 04 05 at 12 14 51 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5
” میزان اکسیژن خون مویرگی “
SPO2
Screenshot 2023 04 05 at 12 19 52 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

” ضربان قلب بردقیقه “
Prbpm

Screenshot 2023 04 05 at 12 22 16 نفس یار طب راهنمای کاربردی اکسیژن ساز راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

 

در صورتی که دستگاه به صورت درست کار نکند، در این قسمت علل احتمالی و را ه حل آن آمده است. برای رفع عیب یابی می توانید به جدول عیب یابی که در ادامه آمده مراجعه کنید.

 

نکته:

در صورتی که عیب در این قسمت وجود نداشت، میتوانید برای حل مشکل با بخش خدمات پس از فروش تماس بگیرید. هیچگونه تعمیری را به غیر از مواردی که در جدول اشاره شده انجام ندهید.

 

عیب

علت احتمالی

راه حل

هنگام روشن کردن دستگاه شروع به کار نکرده و صدای ممتد هشدار ایجاد می شود. به دستگاه برق نمی رسد.
1 -سیم اتصال برق به درستی به پریز برق متصل نشده.
2 – سیم اتصال برق به درستی به دستگاه متصل نشده.
3 – منبع برق قطع است.
4 -سوختن فیوز.
1- چک کردن اتصال سیم برق به دستگاه و پریز.
2 – چک کردن وصل بودن برق ساختمان.
3 – چک و تعویض فیوز.
دستگاه روشن است به ناگاه خاموش شده صدای ممتد هشدار ایجاد می شود. به دستگاه برق نمی رسد.
1 – سیم اتصال برق به درستی به پریز برق متصل نشده.
2 – سیم اتصال برق به درستی به
دستگاه متصل نشده.
3 – منبع برق قطع است .
4 – سوختن فیوز.
1- چک کردن اتصال سیم برق به دستگاه و پریز.
2 – چک کردن وصل بودن برق ساختمان.
3 – چک و تعویض فیوز.
پس از روشن شدن دستگاه اخطار ” فشار زیاد است ” بر روی دستگاه نمایش داده شده و هشدار صوتی به صدا در می آید . شیر تنظیم جریان خروجی اکسیژن بسته است. با باز کردن شیر تنظیم خروجی بعد از چند دقیقه باید اخطار قطع شود.
بر روی نمایشگر اخطار ” فشار کم است ” نمایش داده شده و هشدار صوتی به صدا در می آید. 1- خروجی دستگاه بیش از ظرفیت نامی تنظیم شده.
2 – از مسیر خروجی نبولایزر هوا خارج می شود.
1- شیر تنظیم جریان خروجی را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا توپک نشانگر بر روی خط شاخص در محدوده 1-5 لیتر بر دقیقه قرار گیرد.
2- بعد از اتمام کار نبولایزر و بستن مسیر خروجی آن به واسطه درپوش مخصوص، کارکرد دستگاه در حالت نرمال قرار می گیرد.
اکسیژن با ایجاد صدا از شیر اطمینان لیوان مرطوب کننده خارج می شود. 1- مسیر ارتباطی لیوان مرطوب کننده تا بیمار قطع شده.
اجازه اکسیژن رسانی به بیمار داده نمی شود.
2 – شیلنگ نازال کانولا مسدود شده.
شیلنگ ارتباطی دستگاه تا بیمار را بررسی نموده و انسداد را رفع کنید.
بر روی دستگاه اخطار ” دما زیاد است ” نمایش داده شده و هشدار صوتی به صدا در
می آید.
دمای داخلی دستگاه از حد مجاز فراتر رفته.
دستگاه در فضای نامناسبی قرار گرفته و تهویه مناسب ندارد.
دستگاه را از منابع گرمازا و آفتاب دور کنید دستگاه را در مکانی با گردش هوای مناسب قرار دهید.
بر روی نمایشگر دستگاه اخطار ” کمبود اکسیژن ” نمایش داده شده و هشدار صوتی به صدا در می آید. خلوص اکسیژن خروجی دستگاه از میزان استاندارد کمتر است.
1 – میزان خروجی دستگاه بیشتر از حد مجاز است.
2 – فیلترهای هوای ورودی مسدود است.
3 – دستگاه نیاز به سرویس دارد.
پیچ تنظیم خروجی اکسیژن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا توپک آن در مقابل خطوط شاخص 1-5 لیتر بر دقیقه قرار گیرد.
فیلتر های هوای ورودی را بازرسی و تعویض کنید.
بر روی نمایشگر اخطار ” دستگاه سرویس شود ” نمایش داده شده هشدار صوتی به صدا در می آید. زمان سرویس دوره ای دستگاه فرا رسیده است. جهت انجام سرویس دوره ای با نمایندگی تماس حاصل فرمائید.
بر روی نمایشگر اخطار ” اکسیژن مسدود است “روشن می شود. 1- شیلنگ نازال در مسیر تا خورده است.
2- لیوان به درستی بسته نشده است.
3- شیر خروجی زیر یک لیتر باز است.
شیلنگ نازال بررسی شود اگر در مسیر گره خوردگی وجود داشت باز شود.
شیر خروجی اگر زیر یک لیتر است به میزان نیاز بیمار شیر باز شود.
لیوان باز شود درب آن بررسی گردد و به درستی مجددا نصب گردد.

 

گام 8 راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

گام 9 راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

Presentation1 راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5

به اطلاع می‌رساند کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 الی 20:00 آماده پاسخگویی به شما هستند .

تماس با نویان طب 09139844100 – 03834247844

map راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5 آدرس شرکت نویان طب:
چهارمحال و بختیاری ، بروجن، خیابان طالقانی، کوچه گندمان، مجتمع تجاری صدرا، طبقه اول، واحد ۱۰۱
3d truck راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5 کد پستی: 8871755544
insta logo1 راهنمای کاربردی و تعمیر اکسیژن ساز نفس یار مدل soshya sa5 اینستاگرام: Noviyan.teb
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.