تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی

((تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی))

کارشناسان شرکت در ساعات اداری در تمام ایام هفته آماده‌ی پاسخگویی و  انجام خدمات تعمیر تجهیزات دندانپزشکی به کلیه‌ی کلینیک‌ها در سراسر کشور می‌باشند. 

تماس با نویان طب 09139844100 – 03834247844

در این مقاله با جرم‌گیر دندانپزشکی، اصول نگهداری و تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی آشنا خواهیم شد.

کویترون ( جرم گیر ) دندانپزشکی چیست؟

دستگاه کویترون برای جدا کردن و زدودن جرم‌ها و پلاک‌های روی دندان و داخل لث به کار می‌رود و از روش شکستن جرم دندان استفاده می‌کند.

پُژَک دندان یا پلاک دندان (به انگلیسی: Dental plaque) زیست‌لایه یا تجمعی از باکتری‌ها است که در سطوح داخل دهان رشد می‌کند و به صورت لایه‌ای سفید/زرد کمرنگ در سطح و بین دندان‌ها دیده می‌شود.

جرمگیری های دندانپزشکی در دو مدل داخل یونیتی و پرتابل به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند.
دستگاه کویترون دارای یک هندپیس است که یک قلم بر روی آن نصب می‌شود. هدف از کار کویترون مرتعش کردن نوک قلم است که با این لرزش جرمگیری دندان صورت می‌پذیرد. نوک قلم هندپیس با سرعت بسیار زیادی در محدوده 25 تا 35 کیلوهرتز ارتعاش می‌کند. یک روزنه باریک در نوک قلم دستگاه وجود دارد که منجر می‌شود در هنگام استفاده از هندپیس آب از آن خارج شود و به دلیل ارتعاش و فشاری که دارد آب خارج شده اتمایز یا اصطلاحا پودر شود.

این آب به خاطر فشاری که دارد هم برای عمل جرمگیری مفید است (فشار زیاد آب باعث سایش جرم دندان می‌شود) و هم باعث خنک شدن دندان و قلم می‌شود.

 

اجزا  اصلی کویترون دندانپزشکی:

تعمیر باکس اصلی کویترون دندانپزشکی

باکس اصلی کویترون دندانپزشکی

 

هندپیس کویترون دندانپزشکی

هندپیس کویترون دندانپزشکی

 

شلنگ کویترون دندانپزشکی

شلنگ کویترون دندانپزشکی

نکات مهم نگهداری از کویترون دندانپزشکی:

  • جهت جلوگیری از رسوب در هندپیس، سرقلم، شلنگ هندپیس و شیر برقی، از آب تصفیه شده یا آب مقطر استفاده شود.
  • از وارد آمدن ضربه به قلم دستگاه جلوگیری شود تا آسیب فیزیکی نبیند.
  • جهت استریل هندپیس باید از اتوکلاو استفاده شود، استفاده از فور یا آون به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا باعث آسیب جدی به قلم و هندپیس میگردد.
  • به دلیل وجود ترانزیستورهای قدرت در برد الکترونیکی کویترون، از قرار دادن آن در محیط مرطوب خودداری شود.
  • جهت جدا کردن سر قلم از هندپیس از آچار مخصوص استفاده شود.
  • هنگام سوختن مداوم فیوز از تعویض مجدد آن خودداری کرده و دستگاه را به سرویس کار ارجاع دهید.

عمده علل خرابی و تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی:

نمونه برد الکترونیکی - تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی

نمونه برد الکترونیکی – تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی

 

تعمیر بردالکترونیکی کویترون:

برد الکترونیکی کویترون دندانپزشکی، شامل منبع تغذیه سوییچینگ(در نمونه های قدیمی منبع تغذیه خطی با ترانس)،فیلترهای ورودی، رگولاتور، نوسان ساز پیزوالکتریک یا اسیلاتور،آی سی‌های تقویت کننده‌، ماسفت‌های قدرت و ولوم کنترل قدرت سرقلم کویترون می‌باشد. عمده علل خرابی و تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی در قسمت برد الکترونیکی، شامل سوختن تغذیه ورودی،رگولاتور،ماسفت های قدرت و یا اپ امپ‌ها می‌باشد. از جمله علائم سوختن و یا عدم کارکرد صحیح برد الکترونیکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوختن مداروم فیوز کویترون
  • ضغیف شدن و کاهش ارتعاش جرم‌گیر
  • تغییر ناگهانی شدت ارتعاش نوک قلم کویترون
  • عدم کارکرد صحیح ولوم تنظیم قدرت
  • روشن نشدن کامل دستگاه
تعمیر نشتی آب از پشت دستگاه کویترون:

یکی از علل رایج خرابی و تعمیر دستگاه کویترون،نشتی آب از پشت دستگاه می‌باشد،این امر به خاطر پاره شدن اتصالات آب داخل دستگاه و خراب شدن شیر برقی است. توجه به این نکته ضروری است در صورت مشاهده‌ی هر گونه نشتی از ادامه کار با دستگاه جلوگیری شود زیرا امکان ورود آب به برد الکترونیکی، سوختن برد و خطر برق گرفتگی وجود دارد.

تعمیر نشتی آب از هندپیس کویترون و سرقلم:

نشتی در قسمت اتصال شلنگ کویترون به هندپیس اتفاق می‌افتد، در این موارد احتمال فرسوده شدن اورینگ های هندپیس وجود دارد و کاربر می‌تواند بدون ارسال دستگاه جهت سرویس اقدام به تعویض اورینگ‌های مذکور نماید.

نشتی مداوم آب از قسمت سرقلم کویترون مربروط به خرابی برد الکترونیکی و یا شیر برقی است، در این گونه موارد ارسال دستگاه جهت انجام خدمات سرویس ضروری است.

تعمیر مشکل مسدود شده مسیر آب شلنگ هندپیس کویترون:

مسدود شدن مسیر آب شلنگ کویترون به علت رسوب داخل شلنگ آب تعبیه شده داخل شلنگ کویترون یا پیچ خوردگی آن می‌باشد، پیشنهاد نویان طب در این گونه موارد، تعویض کامل شلنگ کویترون می‌باشد.

تعمیر مشکل روشن نشدن کویترون دندانپزشکی:

روشن نشدن دستگاه جرم‌گیر دندانپزشکی، علل گوناگون از جمله سوختن فیوز، سوختن منبع تغذیه و یامشکل جدی در برد الکترونیکی دستگاه دارد. در بسیاری از موارد کاربر اقدام به تعویض فیوز سوخته و استفاده از دستگاه می‌نماید، اما مجددا فیوز دستگاه میسوزد، در این گونه موارد از تعویض مجدد فیوز خودداری شود، زیرا سوختن فیوز نشان دهنده‌ی اتصال کوتاه شدن در مدارات دستگاه است.

تعمیر ضعیف شدن ارتعاش سرقلم کویترون و پخش ضعیف آب:

بیشتر دستگاه های کویترون دندانپزشکی، از نوسان ساز سیگنال جهت اعمال ارتعاش به کریستال کوارتز و سپس به سرقلم استفاده میکنند، ضعیف شدن ارتعاش سرقلم کویترون و پخش ضعیف آب، ممکن است دلایلی از جمله خراب شدن هندپیس و یا ترانزیستورها، ماسفت ها و اپ امپ‌های برد الکترونیکی داشته باشد.

تعمیر ولوم کنترل قدرت کویترون:

تنظیم شدت ارتعاش جرم‌گیر دندانپزشکی بوسیله‌ی ولوم های آنالوگ و یا کلیدهای دیجیتال صورت می‌گیرد، به دلیل استفاده‌ی مدارم این بخش از دستگاه و اعمال فشار فیزیکی این بخش مستعد خراب شدن می‌باشد.

چرا نویان طب را جهت تعمیر کویترون (جرم‌گیر دندانپزشکی) انتخاب کنیم؟

از آنجایی که تجهیزات دندانپزشکی جز سرمایه‌های اصلی هر مطب محسوب می‌شوند، دقت و کیفیت در تعمیر این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تعمیر کویترون (جرم گیر) اولتراسونیک دندانپزشکی مستلزم دانش فنی و تجربه‌ی کافی در حوزه‌ی مهندسی پزشکی است، لازم است پس از هر نوع فرایند تعمیر، کلیه دستگاه ها به مدت 24 الی 48 ساعت مورد بررسی و انجام آزمون‌های استاندارد و کنترل کیفیت قرار بگیرند. نویان طب با دارا بودن کلیه تجهیزات و رعایت استانداردهای مربوط به این حوزه، آماده‌ی انجام کلیه‌ی خدمات تعمیر و سرویس تجهیزات دندانپزشکی می‌باشد.

 

تعمیر دستگاه کویترون (جرمگیر) دندانپزشکی _ اصفهان و چهارمحال و بختیاری

 

به اطلاع می‌رساند کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 الی 20:00 آماده پاسخگویی به شما هستند .

تماس با نویان طب 09139844100 – 03834247844

map تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی آدرس شرکت نویان طب:
چهارمحال و بختیاری ، بروجن، خیابان طالقانی، کوچه گندمان، مجتمع تجاری صدرا، طبقه اول، واحد ۱۰۱
3d truck تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی کد پستی: 8871755544
insta logo1 تعمیر کویترون (جرم گیر) دندانپزشکی اینستاگرام: Noviyan.teb

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.