تعمیر سنسور بالانس سانتریفیوژ

به دلیل اینکه روتور سانتریفیوژ در سرعت های بالا شروع به چرخش میکند، عدم تعادل روتور سانتریفیوژ منجر به صدمات جدی به دستگاه و نمونه های داخل سانتریفیوز میگردد.

روتور سانتریفیوژ را می‌توان با رعایت موارد زیر به درستی بالانس نمود:

  • تمام بارهای مقابل هم باید با وزن خاصی، به صورتی که سازنده اعلام کرده است (در دفترچه راهنمای کار با سانتریفوژ نوشته شده)، بالانس شوند.
  • اگر تنها بخشی از باگت‌های روبروی‌هم پرشده و در آن‌ها لوله قرار داده شده است، این لوله‌ها باید هم نسبت به محور چرخش هر باگت و هم نسبت به محور چرخش روتور، به صورت متقارن چیده شوند. البته ممکن است ایجاد تعادل در زمانی که باگت‌های روبروی‌هم نیمه‌پر هستند، بسیار سخت و یا غیرممکن باشد. ساده‌ترین راه‌حل، آن است که یک یا چند لوله را با آب و یا درصورت نیاز با ماده‌ای چگال‌تر، پرکرده تا به وزن مورد نیاز رسیده و از آن‌ها برای برقراری تعادل استفاده شود.1

اصلاح بالانس روتور

اکثر سانتریفیوژ ها به سنسور تشخیص عدم توارن روتور و نمونه گذاری مجهز هستند و در صورت عدم رعایت توازن، دستگاه با اعلام هشدار صوتی به سرعت، موتور را از حرکت باز میدارد.

ذکر این نکته ضروری است که گاهی عدم توازن در نمونه‌های قرار داده شده در سانتریفیوژ، ناچیز است و به دلیل اینکه این عدم توازن به حدی است که منجر به آسیب به دستگاه و نمونه‌ها نمیگردد، دستگاه به کار خود ادامه میدهد و موتور را متوقف نمیکند، اما این عدم توازن در نمونه گذاری ممکن است منجر به عدم جداسازی مناسب نمونه‌ها گردد.

گاهی پیش می‌آید برای مثال، کاربر سانتریفیوژ را در سرعت 20000RPM ست میکند،اما نوسانات موتور در بازه‌ی خاصی از افزایش سرعت از 0 به 20000RPM افزایش پیدار کرده و پس از گذشت زمان کاهش می‌یابد، این امری طبیعی است و مربوط به ساختار و مشخصات داخلی موتور میباشد.

البته باید در نظر داشت که از سانتریفیوژ کردن در محدوده‌ی لرزش و ناپایداری سانتریفیوژ خودداری نمایید، این محدوده به صورت تجربی قابل اندازه‌گیری است و بعضا در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه ذکر شده است.

InShot 20230116 221050825 تعمیر سنسور بالانس سانتریفیوژ

در دستگاهی بالا، مشکل پیغام خطای عدم بالانس بودن روتور به صورت مداوم حتی با وجود توازن نمونه ها بود که با سرویس برد سنسور MPU 6050 و کابل رابط سنسور به میکروکنترلر، مشکل برطرف شد.

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.